Cześć Globetrotterzy 🙂
Jak wielu z Was jest jeszcze przed swoim pierwszym lotem samolotem i nie wie jak wyglądają wszystkie lotniskowe procedury? 🙂
W dzisiejszym poście postaram się wyjaśnić wszystko w prosty i szybki sposób!
Numer 1 – Kiedy musimy być na lotnisku?
Przewoźnicy zalecają by na lotnisko przybyć 2 godziny przed planowanym odlotem. Z własnego doświadczenia wiem, że czasem jest to za dużo. Jeżeli lecimy z małego lotniska takiego jak np. Goleniów, 2 godziny to zdecydowanie za dużo (oczywiście wtedy kiedy nie nadajemy dużego bagażu). Jeżeli nadajemy bagaż rejestrowany, bądźmy na lotnisku 2 godziny przed odlotem 😉
Numer 2 – Kiedy zamykane są bramki odprawy na lotnisku?
Na każdym bilecie znaleźć możemy informację, o której godzinie bramki zostaną zamknięte. Zazwyczaj jest to 30 min przed odlotem.
Numer 3 – Gdzie i skąd odebrać bilet?
W zależności od tego czy nadajemy bagaż rejestrowany (ten duży 20 kg +) bilet odbierzemy w punkcie odprawy biletowo-bagażowej. Podczas nadawania dużego bagażu pracownik punktu obsługi wydrukuje nam standardowy wyglądem bilet lotniczy.
Jeżeli chodzi o lot tylko z bagażem podręcznym, kartę pokładową musimy wydrukować na stronie internetowej przewoźnika zgodnie z terminem, który określony jest na stronie stronie internetowej w sekcji odprawa on-line (tak jak np: lot – 1 dzień przed wylotem, wizzair – od 7 dni przed wylotem)
Numer 4 – Wymiar bagażu podręcznego
Niestety prawie każda linia lotnicza posiada inny rozmiar bagażu podręcznego. By nie zaliczyć wpadki i uniknąć dodatkowej wysokiej dopłaty na lotnisku najlepiej jest sprawdzić wymiar podczas kupowania biletu. Wymiar możemy sprawdzić również przed odlotem w wyznaczonych do tego miejscach.
Numer 5 – Tablica odlotów
Gdzie znajdziemy numer „Gate” ? Na słynnej tablicy odlotów. W zależności od tego jak duże jest lotnisko gatów jest więcej 😉 Widoczne są na niej również numery lotów, inormacje o zamknięciu i otwariu bramek, opóznienia, odwołane loty.
Numer 6 – Co można/nie można przewozić w bagażu podręcznym?
Zgodnie z ustawą wszystkie płyny o pojemności do 100 ml, muszą zostać zamknięte w transparentnym woreczku o wymiarach 20cm x 20cm, ich łączna pojemność to 1 litr.
W bagażu podręcznym nie mogą znajdować się przedmioty ostre takie jak noże, nożyczki itp.
Jeżeli chodzi o długopisy, kredki i ołówki, nie ma z nimi problemu 😉
Możemy zabrać ze sobą kanapki, owoce, ciasta.
Pepierosy, zapalniczna – dozwolone 😉
Przed odlotem zalecam sprawdzić stronę przewoźnika i poszukać sekcji z rzeczami dozwolonymi/ nie dozwolonymi.
Na każdym lotnisku znajdziemy również informację z listą rzeczy zakazanych.
Numer 7 – Jak wygląda kontrola bezpieczeństwa
Podczas kontroli bezpieczeństwa celnik poprosi nas o zdjęcie czapki, paska do spodni, biżuterii, zegarka, kurtki, okularów, długich butów.
Cała elektronika, płyny, dokumenty oraz bilet lotniczy muszą zostać również umieszczone w lotniskowych pojemnikach.
Nasze rzeczy osobiste zostaną dokładnie sprawdzone, my również 😉
Przechodząc przez bramkę bezpieczeństwa możemy usłyszeć pikający dźwięk. Nie ma czego sie bać 😉 pracownicy lotniska sprawdzą czy nie przewozimy rzeczy nie dozwolonych. Panie zostaną przeszukany przez Panie, Panowie przez Panów, nigdy na odwrót.
Dlatego zalecam podróżowanie w wygodnym stroju bez metalowych wstawek 😉
Numer 8 – Kontrola paszportowa
Po kontroli bezpieczeństwa, pracownicy lotniska sprawdzają naszą tożsamość po przez skan dowodu/paszportu.
Numer 9 – strefa Duty Free
Czyli strefa wolnocłowa – możemy w niej dokonać zakupu alkoholi, słodyczy, kosmetyków itp. Pamiętajmy, że do zakupów w strefie wolnocłowej potrzebny jest nam bilet.
Numer 10 – No to lecimy
W zależności od przewoźnika i lotniska, 40-30 min przed odlotem możemy zostać wezwani na przechodzenie do samolotu. Najpierw obsługa może poprosić o przechodzenie do samolotu pasażerów klasy business, tych co wykupili pierwszeńswto wejścia na pokład oraz pasażerów z małymi dziećmi. A więc nie denerwujmy się i nie pchajmy 😉
Po wejściu do samolotu zostaniemy przywitani przez stewarsy/stewardów. Zawsze są pomocni, wskażą miejsce i odpowiedzą na nasze pytania.
Numer 11 – Procedura bezpieczeństwa
Gdy usłyszymy słowa „bording completed” oznacza to, że trzeba zapiąć pasy, włączyć w telefonie tryb fligh mode, przygotować się do demonstracji procedury bezpieczeństwa.Po zakończeniu demonstracji, zostaniemy przywitani prze kapitana, który udzieli nam informacji o całym przebiegu lotu.
Pasy zapięte, siedzimy wygodnie!
Nie pozostaje mi nic innego jak życzyć Państwu miłego lotu!
Szerokości 🙂
Mam nadzieję, że o niczym nie zapomniałam 😉
Przy częstym lataniu pewne, rzeczy robi się już automatycznie 😉
Jeśli macie pytania z chęcią na nie odpowiem!
Do następnego!
Redhead Globetrotter.
Jeden komentarz Dodaj własny