Lotniskowe story – czyli co, gdzie i jak!

Cześć Globetrotterzy 🙂

Jak wielu z Was jest jeszcze przed swoim pierwszym lotem samolotem i nie wie jak wyglądają wszystkie lotniskowe procedury? 🙂

W dzisiejszym poście postaram się wyjaśnić wszystko w prosty i szybki sposób!

Numer 1 – Kiedy musimy być na lotnisku?

Przewoźnicy zalecają by na lotnisko przybyć 2 godziny przed planowanym odlotem. Z własnego doświadczenia wiem, że czasem jest to za dużo. Jeżeli lecimy z małego lotniska takiego jak np. Goleniów, 2 godziny to zdecydowanie za dużo (oczywiście wtedy kiedy nie nadajemy dużego bagażu). Jeżeli nadajemy bagaż rejestrowany, bądźmy na lotnisku 2 godziny przed odlotem 😉

Young-man-looking-at-watch-at-airport.jpg

Numer 2 – Kiedy zamykane są bramki odprawy na lotnisku?

Na każdym bilecie znaleźć możemy informację, o której godzinie bramki zostaną zamknięte. Zazwyczaj jest to 30 min przed odlotem.

565.jpg

Numer 3 – Gdzie i skąd odebrać bilet?

W zależności od tego czy nadajemy bagaż rejestrowany (ten duży 20 kg +) bilet odbierzemy w punkcie odprawy biletowo-bagażowej. Podczas nadawania dużego bagażu pracownik punktu obsługi wydrukuje nam standardowy wyglądem bilet lotniczy.

Jeżeli chodzi o lot tylko z bagażem podręcznym, kartę pokładową musimy wydrukować na stronie internetowej przewoźnika zgodnie z terminem, który określony jest na stronie stronie internetowej w sekcji odprawa on-line (tak jak np: lot –  1 dzień przed wylotem, wizzair –  od 7 dni przed wylotem)

cats.jpg

airport-baggage-check-in.jpg

Numer 4 – Wymiar bagażu podręcznego

Niestety prawie każda linia lotnicza posiada inny rozmiar bagażu podręcznego. By nie zaliczyć wpadki i uniknąć dodatkowej wysokiej dopłaty na lotnisku najlepiej jest sprawdzić wymiar podczas kupowania biletu. Wymiar możemy sprawdzić również przed odlotem w wyznaczonych do tego miejscach.

15910086_1390945994281173_682930502_n.jpg

Numer 5 – Tablica odlotów

Gdzie znajdziemy numer „Gate” ? Na słynnej tablicy odlotów. W zależności od tego jak duże jest lotnisko gatów jest więcej 😉 Widoczne są na niej również numery lotów, inormacje o zamknięciu i otwariu bramek, opóznienia, odwołane loty.

15909595_1390946110947828_297890682_n.jpg

Numer 6 – Co można/nie można przewozić w bagażu podręcznym?

Zgodnie z ustawą wszystkie płyny o pojemności do 100 ml, muszą zostać zamknięte w transparentnym woreczku o wymiarach 20cm x 20cm, ich łączna pojemność to 1 litr.

W bagażu podręcznym nie mogą znajdować się przedmioty ostre takie jak noże, nożyczki itp.

Jeżeli chodzi o długopisy, kredki i ołówki, nie ma z nimi problemu 😉

Możemy zabrać ze sobą kanapki, owoce, ciasta.

Pepierosy, zapalniczna – dozwolone 😉

Przed odlotem zalecam sprawdzić stronę przewoźnika i poszukać sekcji z rzeczami dozwolonymi/ nie dozwolonymi.

Na każdym lotnisku znajdziemy również informację z listą rzeczy zakazanych.

15909847_1390946047614501_994903677_n.jpg

Numer 7 – Jak wygląda kontrola bezpieczeństwa

Podczas kontroli bezpieczeństwa celnik poprosi nas o zdjęcie czapki, paska do spodni, biżuterii, zegarka, kurtki, okularów, długich butów.

Cała elektronika, płyny, dokumenty oraz bilet lotniczy muszą zostać również umieszczone w lotniskowych pojemnikach.

Nasze rzeczy osobiste zostaną dokładnie sprawdzone, my również 😉

Przechodząc przez bramkę bezpieczeństwa możemy usłyszeć pikający dźwięk. Nie ma czego sie bać 😉 pracownicy lotniska sprawdzą czy nie przewozimy rzeczy nie dozwolonych. Panie zostaną przeszukany przez Panie, Panowie przez Panów, nigdy na odwrót.

Dlatego zalecam podróżowanie w wygodnym stroju bez metalowych wstawek 😉

airportsecurity.jpg

Numer 8 – Kontrola paszportowa

Po kontroli bezpieczeństwa, pracownicy lotniska sprawdzają naszą tożsamość po przez skan dowodu/paszportu.

p4_2-passport-control-756_350_final.jpg

Numer 9 – strefa Duty Free

Czyli strefa wolnocłowa  – możemy w niej dokonać zakupu alkoholi, słodyczy, kosmetyków itp. Pamiętajmy, że do zakupów w strefie wolnocłowej potrzebny jest nam bilet.

aelia_duty_free.jpg

Numer 10 – No to lecimy

W zależności od przewoźnika i lotniska, 40-30 min przed odlotem możemy zostać wezwani na przechodzenie do samolotu. Najpierw obsługa może poprosić o przechodzenie do samolotu pasażerów klasy business, tych co wykupili pierwszeńswto wejścia na pokład oraz pasażerów z małymi dziećmi. A więc nie denerwujmy się i nie pchajmy 😉

Po wejściu do samolotu zostaniemy przywitani przez stewarsy/stewardów. Zawsze są pomocni, wskażą miejsce i odpowiedzą na nasze pytania.

schiphol-gates.jpg

Numer 11 – Procedura bezpieczeństwa

Gdy usłyszymy słowa „bording completed” oznacza to, że trzeba zapiąć pasy, włączyć w telefonie tryb fligh mode, przygotować się do demonstracji procedury bezpieczeństwa.Po zakończeniu demonstracji, zostaniemy przywitani prze kapitana, który udzieli nam informacji o całym przebiegu lotu.

IMG_1870_resized-1024x674.jpg

Pasy zapięte, siedzimy wygodnie!

Nie pozostaje mi nic innego jak życzyć Państwu miłego lotu!

Szerokości 🙂

Mam nadzieję, że o niczym nie zapomniałam 😉

Przy częstym lataniu pewne, rzeczy robi się już automatycznie 😉

Jeśli macie pytania z chęcią na nie odpowiem!

Do następnego!

Redhead Globetrotter.

Jeden komentarz Dodaj własny

Dodaj komentarz